De bedrijfsarts inschakelen

Ziekteverzuim is voor veel werkgevers in het mkb een uitdaging. Wanneer moet je de bedrijfsarts inschakelen? Wat doet een bedrijfsarts precies? En wat zijn je verplichtingen als werkgever? In dit artikel leggen we het uit, zodat jij weet waar je aan toe bent.

Wat is een bedrijfsarts?

Een bedrijfsarts is een onafhankelijk medisch specialist die adviseert bij ziekteverzuim. De bedrijfsarts beoordeelt of een zieke medewerker (gedeeltelijk) kan werken en ondersteunt bij re-integratie. Ook adviseert hij of zij over gezondheidsrisico’s op de werkvloer. Let op: jij als werkgever bepaalt niet of iemand écht ziek is — dat is een beslissing van de Wanneer moet je de bedrijfsarts inschakelen?

Je bent als werkgever wettelijk verplicht om een zieke werknemer goed te begeleiden. De bedrijfsarts speelt daarin een belangrijke rol. Je moet uiterlijk in week 6 van het verzuim een probleemanalyse laten maken door de bedrijfsarts. Maar in de praktijk is het verstandig om al eerder actie te ondernemen:

  • Bij langdurig ziekteverzuim (vanaf dag 1 al contact met de arbodienst)
  • Als je twijfelt of iemand zijn werk nog aankan
  • Bij herhaaldelijk kort verzuim
  • Voor advies over werkdruk, fysieke belasting of aanpassingen

Wat mag een bedrijfsarts wel en niet?

De bedrijfsarts mag medische gegevens inzien en beoordelen, maar deelt deze niet met jou als werkgever. Wel krijg je een terugkoppeling over de belastbaarheid van de medewerker, zoals:

  • Wat iemand nog wél kan doen
  • Of er aanpassingen nodig zijn
  • Wanneer iemand vermoedelijk weer (gedeeltelijk) aan het werk kan

Let op: je bent als werkgever verplicht om het advies van de bedrijfsarts op te volgen. Doe je dat niet, dan loop je risico op loonsancties.

Hoe schakel je een bedrijfsarts in?

Je schakelt de bedrijfsarts in via je arbodienst. Je bent als werkgever verplicht om een contract te hebben met een gecertificeerde arbodienst of bedrijfsarts. Je medewerker mag ook zelf om een gesprek met de bedrijfsarts vragen, bijvoorbeeld bij twijfel of onduidelijkheid over de verzuimaanpak.

Goed omgaan met verzuim: wat kun je zelf doen?

Als werkgever is het belangrijk dat je:

  • Werkt volgens een duidelijk verzuimprotocol
  • de bedrijfsarts inschakelt
  • De administratie (zoals het verzuimdossier) op orde hebt
  • Zorgt voor goede communicatie met je medewerker

Hulp nodig?

Een goede samenwerking met de bedrijfsarts begint bij een heldere structuur. Bij Van Berkel Werkt ondersteunen we mkb-werkgevers bij het opstellen van verzuimbeleid, de communicatie met de arbodienst en het inschakelen van de juiste bedrijfsarts. Zo voorkom je fouten, boetes en onnodig gedoe.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met ziekteverzuim en bedrijfsartszaken? Neem contact met ons op vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. Je kunt ons natuurlijk ook even bellen.
Wil je meer lezen? Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Veilige werkomgeving: wat kun je als werkgever doen? | Van Berkel Werkt
Help, ik heb een zieke werknemer! | Van Berkel Werkt

Bron: Ondernemenmetpersoneel.nl

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Stuur het contactformulier in, dan hoor je snel van ons.

Groei als werkgever. Onze diensten helpen je verder:

Salarisadministratie uitbesteden

Externe vertrouwenspersoon

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.