Verzuimbegeleiding: Help, ik heb een zieke werknemer!

Valt een werknemer langdurig uit door ziekte of verzuim, dan komt er heel wat op je af. Wanneer moet je iemand ziekmelden bij het UWV? Wanneer schakel je een bedrijfsarts in? En hoe zat het ook alweer met de Wet Poortwachter? Een zieke werknemer vraagt om een nauwkeurig stappenplan. En als je niet goed oplet, kan dat tot hoge kosten leiden. Maar geen paniek, wij helpen je hier graag bij.

 

Verzuimbegeleiding uitbesteden

De weg die je inslaat bij ziekte of verzuim is voor ons bekend terrein. We hebben goede contacten bij Arbodiensten en verzekeraars, kennen de route bij het UWV en kunnen de dossiers voor je bewaken. Wanneer je ervoor kiest je verzuimbegeleiding uit te besteden, bespaar je veel tijd. En je weet zeker dat je zaken goed geregeld zijn.

Wat doen we voor jou?

Wanneer je ervoor kiest om de verzuimbegeleiding uit te besteden, ondersteunen we je bij iedere stap die komt kijken bij ziekteverzuim. Allereerst inventariseren we natuurlijk de situatie. Heb jij al werknemers in een verzuimtraject of zoek je preventief naar ondersteuning? In het eerste geval komen we natuurlijk direct in actie. We bekijken waar jullie staan en waar nodig sturen we bij, vanaf dat punt nemen we het traject uit handen.

Onder verzuimbegeleiding valt:

  • Tijdige en correcte ziek- en herstelmeldingen bij het UWV.
  • Het coördineren van een traject met bedrijfsarts of Arbodienst.
  • Begeleiding bij het opstellen van een plan van aanpak volgens de Wet Poortwachter.
  • Bewaking van termijnen en dossieropbouw om loonsancties te voorkomen.
  • Advies over verzuimverzekeringen en eventuele re-integratiekosten.

Waarom is het een goed idee om de verzuimbegeleiding uit te besteden?

Als werkgever ben je verplicht om het ziekteverzuimproces goed te organiseren. Doe je dit niet, dan loop je het risico op boetes, loonsancties en onnodige kosten. Door dit proces aan ons uit te besteden:

  • bespaar je tijd en voorkom je administratieve rompslomp;
  • minimaliseer je de kans op fouten in het verzuimdossier;
  • weet je zeker dat je voldoet aan alle wet- en regelgeving.

Wat zijn de kosten van verzuimbegeleiding?

Onze dienstverlening is maatwerk. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van jouw organisatie maken we een passend voorstel. We gaan graag met je in gesprek over jouw wensen. Je kunt de verzuimbegeleiding als aparte dienst afnemen, maar we hebben ook mooie pakketten waarbij we de hele personeels- en salarisadministratie uit handen nemen. We adviseren je hier graag over.

Voor wie is verzuimbegeleiding geschikt?

Onze ondersteuning is geschikt voor werkgevers die:

  • Te maken hebben met een zieke werknemer en behoefte hebben aan deskundige begeleiding.
  • Geen tijd of expertise hebben om het proces rondom ziekte en verzuim zelf te beheren.
  • Zeker willen zijn dat alles op de juiste manier wordt afgehandeld.
  • Zich er preventief van willen verzekeren dat hun zaken goed geregeld zijn wanneer een werknemer zich ziek meldt.

Hoe werkt het als ik al een zieke werknemer heb?

Ook als je al een zieke werknemer hebt, kunnen we dit van je overnemen. Nadat we precies weten wat er speelt en welke stappen er zijn gezet, komen we in actie.

  1. Kennismaking: Samen bespreken we jouw situatie en behoeften.
  2. Analyse: We analyseren de huidige situatie en het bestaande verzuimdossier.
  3. Aanpak: We stellen een stappenplan op en nemen het proces voor je uit handen.
  4. Uitvoering: Wij zorgen voor tijdige acties, dossieropbouw en het coördineren van betrokken partijen.
  5. Evaluatie: Na afloop bespreken we hoe we jouw verzuimbeleid voor de toekomst kunnen optimaliseren.

Vitaliteit: voorkomen is beter dan genezen

Een belangrijke stap om verzuim in jouw organisatie te voorkomen, is door te investeren in de vitaliteit van je werknemers. Vitale medewerkers zijn energieker, productiever en minder vaak ziek. Investeer je in vitaliteit, dan investeer je in een hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en een positieve werksfeer. Een win-winsituatie voor werkgevers en werknemers. Naast de verzuimbegeleiding denken we ook graag met je mee hoe je de vitaliteit bij jou op de werkvloer vergroot.

Wat houdt vitaliteit precies in?

Onder vitaliteit op de werkvloer verstaan we het verbeteren van de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van medewerkers. Hieronder valt heel veel. Bijvoorbeeld het stimuleren van beweging en gezonde voeding. Maar ook stressmanagement, teambuilding en opleiding maken deel uit van een vitaliteitsprogramma.

Ik wil een vitaliteitsprogramma

Een vitaliteitsprogramma is een op maat gemaakt pakket van activiteiten en interventies dat organisaties aanbieden om de fysieke, mentale en sociale gezondheid van medewerkers te bevorderen. Het doel van een vitaliteitsprogramma is om medewerkers te ondersteunen bij het bereiken van een gezonde levensstijl, stress te verminderen, werkplezier te vergroten en het ziekteverzuim te verlagen. Allemaal om een positievere werkcultuur en hogere productiviteit te realiseren. Klinkt dit interessant? We denken graag met je mee op welke manier een vitaliteitsprogramma op jouw werkvloer het meest tot z’n recht komt.

Wat kost een Vitaliteitsprogramma

Ook hier geldt dat er geen standaardbedrag aan maatwerk te koppelen is. De hoeveelheid werknemers, het soort programma en de intensiteit ervan zijn allemaal bepalend voor de totale kosten. We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over je wensen.

Veelgestelde vragen

Wanneer je te maken krijgt met verzuim, kom je misschien onbekende begrippen tegen. Hieronder staat een aantal veelgehoorde vragen.

  • Wat is de Wet Poortwachter?

    De Wet Poortwachter schrijft voor welke stappen jij als werkgever moet nemen bij ziekteverzuim. Dit begint met een plan van aanpak en omvat onder andere re-integratieverplichtingen.

  • Wat is een Plan van Aanpak?

    Uiterlijk in de 8e week maken de werkgever en de werknemer het Plan van aanpak. Daarin staat wat zij samen gaan doen aan de re-integratie zodat de werknemer zo snel mogelijk weer kan werken.

  • Kan ik verzuimverzekeringen via jullie regelen?

    Ja, we adviseren over en regelen samen met jou de juiste verzuimverzekering in samenwerking met betrouwbare partners.

  • Wat is een arbodienst?

    Als werkgever ben je verplicht om samen te werken met een arbodienst of bedrijfsarts. Een arbodienst helpt je bij het naleven van wettelijke verplichtingen, zoals de Wet Poortwachter, en zorgt ervoor dat je werknemers de juiste begeleiding krijgen bij ziekte of verzuim.

  • Waarom heb ik een arbodienst nodig?

    Als werkgever ben je verplicht om samen te werken met een arbodienst of bedrijfsarts. Een arbodienst helpt je bij het naleven van wettelijke verplichtingen, zoals de Wet Poortwachter, en zorgt ervoor dat je werknemers de juiste begeleiding krijgen bij ziekte of verzuim.

  • Wat doet een bedrijfsarts?

    Een bedrijfsarts is een medische professional die gespecialiseerd is in arbeid en gezondheid. De bedrijfsarts beoordeelt de gezondheid van je werknemer, geeft advies over re-integratie en helpt bij het voorkomen van langdurig ziekteverzuim.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? We helpen je graag.

Franciska Koper

Senior Salarisadministrateur en HR Adviseur
Aan het roer van Van Berkel Werkt staat Franciska. Al sinds jaar en dag is zij het aanspreekpunt van de salarisadministratie. Gaande weg breidde zij haar takenpakket uit met advieswerkzaamheden op het gebied van Human Recources. Hiermee speelde zij in op vraagstukken die zij signaleerde bij haar klanten. Als gecertificeerd HR-adviseur kan ze helpen met alle mogelijke vragen rond je personeelsbeleid.

Brede dienstverlening

Naast de verzuimbegeleiding kunnen we je ook helpen met andere HR-gerelateerde zaken. Van personeels- en salarisadministratie tot een externe vertrouwenspersoon en bemiddeling: we maken het je makkelijk. Geen idee waar te beginnen? Onze handige HR Check geeft inzicht in hoe je ervoor staat als werkgever.

Salarisadministratie uitbesteden

Vertrouwenspersoon en Bemiddeling

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.