Het belang van de vertrouwenspersoon: interview met Petra Daas

Al veertien jaar werkt Petra Daas als officemanager bij Van Berkel Accountants. Deze functie gecombineerd met haar zeer toegankelijke persoonlijkheid, maakte dat zij als vanzelf voor veel collega’s het eerste aanspreekpunt werd. Vertrouwelijk of niet, mensen vinden het prettig om hun verhaal bij haar te doen. Omdat ze wel voelde dat deze rol haar goed past, besloot ze de opleiding tot vertrouwenspersoon te volgen. Binnen Van Berkel Werkt kreeg ze vervolgens de mogelijkheid ook als externe vertrouwenspersoon aan de slag te gaan. Vijf vragen aan Petra over deze functie.

Wat is het belang van de vertrouwenspersoon?

“Het is al een aantal jaar geleden dat het schandaal bij The Voice naar buiten kwam. Toen werd mij duidelijk hoe belangrijk een vertrouwenspersoon is. Ik vind echt dat iedereen het verdient om zich op zijn werkplek veilig te voelen en gehoord te worden. Respect voor de gevoelens van een ander vind ik het allerbelangrijkst. Wanneer een werkgever een vertrouwenspersoon aanstelt, geeft dat direct een signaal aan de medewerkers. En alleen dat al kan het gevoel geven dat ze serieus genomen worden.”

Geldt dat voor ieder bedrijf?

“Bepaald gedrag kan in een bedrijfscultuur zo ingebakken zijn, dat niet meer opvalt hoe kwetsend het kan zijn. Dat kunnen ook ogenschijnlijk kleine dingen zijn. Bijvoorbeeld als iemand altijd opmerkingen over zijn kleding krijgt, of als steeds dezelfde soort kritiek wordt gegeven. Onder het mom van een grapje wordt dit weggewoven, terwijl een ander er echt veel last van kan hebben. Maar het kan ook zo zijn dat er privé dingen spelen die iemand meeneemt op de werkvloer en het werk beïnvloedt. Het kan zo opluchten als je er even met iemand over kan praten. Heel veel uitval of burn-outklachten ontstaan door kleine voorvallen of situaties die steeds groter worden of zwaarder gaan wegen. Een gesprek met een vertrouwenspersoon kan soms net die opluchting geven om verder te gaan en/of het achter je te kunnen laten.”

Waarom kiezen voor een externe vertrouwenspersoon?

“In veel bedrijven zit de vertrouwenspersoon bij HR of in de directie. Dit kan voor een medewerker te ver weg voelen om z’n verhaal te doen, of juist ingewikkeld zijn omdat de onveiligheid (vaak) van bovenaf komt. Een externe vertrouwenspersoon kan dan net de juiste afstand hebben. Anderzijds is het lang niet in ieder bedrijf mogelijk of wenselijk om een interne vertrouwenspersoon te hebben, vanwege de omvang of de aard van de werkzaamheden.  Sommige grotere bedrijven hebben zowel een interne en als een externs vertrouwenspersoon, zodat mensen zelf kunnen kiezen bij wie ze hun verhaal willen doen.”

Hoe ga je te werk?

“Als bedrijven mij inhuren als vertrouwenspersoon, dan stel ik mij allereerst voor. Zodat iedereen weet dat ze bij mij terecht kunnen en hoe ik te bereiken ben. Mijn belangrijkste taak is het bieden van een luisterend oor. Het kan al zoveel verschil maken als iemand zijn verhaal kan doen. Soms is dat genoeg. In andere gevallen maken we een vervolgafspraak of help ik iemand op weg om in actie te komen. Zoals de naam al aangeeft, zijn alle gesprekken vertrouwelijk, ik leg niets vast zonder toestemming. Als vertrouwenspersoon onderneem ik in principe zelf geen actie.  Tenzij het gaat om geweld of seksueel misbruik, dan heb ik een meldplicht. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt”

Wat wil je werkgevers meegeven?

Iedere werknemer heeft recht op een veilige sociale werkomgeving. Medewerkers moeten zich gerespecteerd voelen. Het is dus belangrijk dat je respect hebt voor de gevoelens van een ander. Het gaat er niet om of je begrijpt wat iemand voelt of waarom, maar dat je accepteert dat die gevoelens en emoties er echt zijn. Als dit er is dan bevorder je de werkplezier en dus ook prestaties.

Petra is ook voor jouw bedrijf als externe vertrouwenspersoon in te zetten. Wil je hierover meer informatie of een kennismaking? Neem gerust contact met ons op. Liever eerst wat meer lezen? Bekijk dan ook eens onze brochure of lees dit artikel Veilige werkomgeving: wat kun je als werkgever doen? | Van Berkel Werkt

 

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Stuur het contactformulier in, dan hoor je snel van ons.

Groei als werkgever. Onze diensten helpen je verder:

Salarisadministratie uitbesteden

Vertrouwenspersoon en Bemiddeling

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.