Geef eens een complimentje

We doen het veel te weinig; complimentjes geven. Maar wist je dat het geven en ontvangen van complimenten een hele eenvoudige manier is om de mentale gezondheid van collega’s te bevorderen en bepaald gedrag te stimuleren. In dit artikel gaan we dieper in op de waarde van complimenten, zodat je deze begrijpt en makkelijker kunt opnemen in de dagelijkse praktijk.

Cadeautje voor het brein

Wanneer je een complimentje geeft, zorgt dit voor de aanmaak van dopamine in de hersenen. Dit geeft een gelukzalig en positief gevoel. Eigenlijk zijn complimenten kleine cadeautjes voor het brein. Omdat we daar graag meer van willen, gaan we bepaalde handelingen herhalen. Daarnaast zorgt het gevoel van erkenning en waardering voor hun inspanningen ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

Een complimentje voor gewenst gedrag

Een complimentje geven is dus ook een eenvoudige manier om gewenst gedrag en gezonde keuzes te stimuleren. Je erkenning laten blijken door complimenten te geven, kan dus ook de productiviteit verhogen. Als medewerkers zich gewaardeerd voelen, zijn ze vaak gemotiveerder en meer toegewijd aan hun taken. Precies wat je als werkgever graag ziet natuurlijk.

Versterking van teamdynamiek

Wanneer je van complimenten geven een gewoonte maakt, is de kans groot dat je medewerkers dit overnemen. Zeker als je dit ook stimuleert. Complimenten kunnen de onderlinge banden binnen een team versterken. Door elkaar regelmatig positieve feedback te geven, ontstaat een cultuur van wederzijds respect en ondersteuning. Het ligt voor de hand dat dit een positief effect heeft op de samenwerking en communicatie binnen je team.

Vermindering van Stress en Burn-out

Zeker in een werkomgeving die veel van je mensen vraagt, of waar de werkdruk hoog is, kan een complimentje op zijn tijd wonderen doen. Bijvoorbeeld de opmerking: ‘Ik weet dat je het heel druk hebt op dit moment, maar ik vind dat je er goed mee omgaat,’ kan direct helpen het stressniveau te verlagen. Medewerkers voelen zich minder overweldigd en meer gesteund in hun werk. Op de lange termijn draagt dat bij aan een betere geestelijke gezondheid en kan zelfs een burn-out voorkomen.

In de Praktijk

Het mag duidelijk zijn dat het geven van een complimentje alleen maar voordelen kent. Maar voordat je alle registers open trekt, is het wel belangrijk om een paar randvoorwaarden in het oog te houden.

1. Zorg dat een compliment oprecht en specifiek is Als je wilt dat je compliment geloofwaardig is, zorg dan dat je het echt meent. Geef ook complimenten die betrekking hebben op een specifiek onderwerp.

2. Maak er een gewoonte van Leer jezelf aan om regelmatig complimenten te geven en beperk je niet tot formele gelegenheden of evaluatiemomenten.

3. Geef het een vaste plek in de bedrijfscultuur: Als de eerste twee stappen jou en je team makkelijk afgaan, wordt het een onderdeel van de bedrijfscultuur. Hierin heb je natuurlijk zelf als werkgever een grote rol. Wil je echt werk maken van deze positieve werkhouding, integreer dan een complimentenronde in vergaderingen, zorg dat e-mails standaard een compliment bevatten of introduceer een speciaal complimentensysteem.

Gewoon doen

We staan er vaak niet bij stil, maar het geven van een complimentje heeft zoveel voordelen. Door complimenten geven een onderdeel van de werkcultuur te maken, heb je een krachtig instrument in handen dat  werktevredenheid, productiviteit en algehele werkomgeving kan verbeteren. Een complimentje geven is een eenvoudig maar effectief hulpmiddel, je hoeft het alleen maar te doen.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Stuur het contactformulier in, dan hoor je snel van ons.

Groei als werkgever. Onze diensten helpen je verder:

Salarisadministratie uitbesteden

Vertrouwenspersoon en Bemiddeling

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.