De externe vertrouwenspersoon.
Voor een veilige werkcultuur.

Een veilige werkomgeving en een goede aanpak van conflicten bepalen het plezier waarmee jouw werknemers hun werk doen. Bij Van Berkel Werkt begrijpen we hoe belangrijk het is om problemen vroegtijdig te signaleren. Bij onze externe vertrouwenspersoon Petra is deze rol in goede handen. Kies je voor Petra, dan heb je één vast aanspreekpunt voor al je mensen. Naast een luisterend oor biedt ze periodiek een presentatie voor bewustwording rond vraagstukken als werkcultuur en integriteit.

Wat is een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel in een veilige werkomgeving. De drempel om op te werkvloer bespreekbaar te maken waar medewerkers tegenaan lopen, kan groot zijn. Bijvoorbeeld doordat gezagsverhoudingen dit moeilijk maken. Of door angst voor de gevolgen wanneer iemand zijn mond open doet.

Een vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor alles waar jouw mensen mee rond lopen. Denk hierbij aan situaties waarin pesten, discriminatie of seksuele intimidatie voorkomen. Of wanneer arbeidsconflicten ontstaan. Vervolgens ondersteunt de vertrouwenspersoon hen bij het bespreekbaar maken of bij het bepalen van vervolgstappen. Een vertrouwenspersoon onderneemt overigens zelf geen actie.

Waarom kiezen voor een externe vertrouwenspersoon?

Is jouw organisatie te klein voor een vaste vertrouwenspersoon? Of is niemand in je team geschikt voor deze functie? Dan is onze externe vertrouwenspersoon Petra een veilige en onafhankelijke oplossing voor jouw organisatie.

Het kan natuurlijk zijn dat medewerkers zich niet comfortabel voelen bij het bespreken van problemen met een interne collega. Ook in zulke gevallen biedt de externe vertrouwenspersoon uitkomst. Petra biedt persoonlijk contact en een vast aanspreekpunt; ze staat buiten de organisatie maar is een vertrouwd gezicht voor jouw mensen.

Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?

Opvangen, begeleiden en adviseren

Wanneer je mensen met iets rondlopen, kunnen ze contact opnemen met Petra. Bij haar kunnen ze hun verhaal doen. Als vertrouwenspersoon adviseert Petra over mogelijke stappen en wanneer daar behoefte aan is, kan ze hier ook bij begeleiden. Ze onderneemt zelf géén actie, alles wat besproken is blijft vertrouwelijk.

✓ Voorlichten, informeren en inspireren

Hoe zijn de omgangsvormen in jouw organisatie? En hoe integer zijn jouw mensen? Jaarlijks komt Petra bij jullie langs om een presentatie te geven die je mensen aan het denken zet over de impact van schijnbaar onschuldige opmerkingen en handelingen. Telkens weer een eyeopener.

✓ Gevraagd en ongevraagd adviseren

Jaarlijks krijg je als werkgever een geanonimiseerd rapport. Ook zal Petra daarbij adviseren over acties die jij zelf kunt nemen om kwesties op te lossen of de werkcultuur te verbeteren. Natuurlijk kun jij zelf ook contact opnemen wanneer je behoefte hebt aan advies of een klankbord.

Een vertrouwenspersoon helpt niet alleen medewerkers, maar draagt ook bij aan een positieve werksfeer binnen de organisatie.

De voordelen van een externe vertrouwenspersoon

Onafhankelijkheid

Een externe vertrouwenspersoon heeft geen banden met de organisatie. Hierdoor voelen medewerkers zich vrij om open te zijn.

Professionaliteit

Een externe vertrouwenspersoon is ervaren en gediplomeerd in het omgaan met gevoelige situaties op de werkvloer.

Preventie

Tijdige beschikbaarheid van een (externe ) vertrouwenspersoon voorkomt escalatie van problemen en langdurige conflicten.

Kosten van een vertrouwenspersoon

Bij Van Berkel Werkt betaal je een vast tarief per jaar. Gebruik je de vertrouwenspersoon niet, dan zijn dit de enige kosten: hier komt niets bij. Schakelen je medewerkers de vertrouwenspersoon in, dan betaal je naast de abonnementskosten een vast tarief per melding.

Het basisabonnement bedraagt € 495,- per jaar. Hiervoor krijg je een kennismakingsgesprek, beschikbaarheid van de vertrouwenspersoon, jaarlijks een geanonimiseerde rapportage en een jaarlijks de presentatie Omgangsvormen en integriteit voor je medewerkers.

Bij meldingen hanteren wij een vast tarief van € 125,- voor de eerste melding, vaak telefonisch en één of twee persoonlijke vervolggesprekken.

Wil je hierover meer informatie of heb je specifieke wensen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en samen met jou te kijken wat voor jouw onderneming de beste oplossing is.

Is een vertrouwenspersoon verplicht?

Er liggen wetsvoorstellen die een vertrouwenspersoon vanaf vijf medewerkers verplicht stellen. Op termijn kun je hier als werkgever dus waarschijnlijk niet onderuit. Ook al ben je nu nog niet expliciet verplicht een vertrouwenspersoon aan te stellen, als werkgevers ben je wél verplicht om een veilige werkomgeving te creëren.

Het is daarom een goed idee om nu al te kiezen voor een vertrouwenspersoon. Wanneer je een (externe) vertrouwenspersoon aanstelt, laat je zien dat je als werkgever actief investeert in het welzijn van je medewerkers. En dat heeft de nodige voordelen:

Lagere drempel voor meldingen.

Minder verzuim door betere ondersteuning.

Meer vertrouwen binnen de organisatie.

Wil je meer weten over onze externe vertrouwenspersoon? Lees dan ook eens onze brochure.

Wat maakt Petra anders dan andere vertrouwenspersonen?

Net als alle andere vertrouwenspersonen is Petra gecertificeerd bij de LVV en behaalt ze jaarlijks haar nascholingscertificaten. Dat is vanzelfsprekend. Bij veel bureaus sluit je een contract af met een team vertrouwenspersonen. Wanneer je medewerker een melding doet, krijgt hij/zij één van deze personen te spreken. Wij zijn van mening dat het voor jouw mensen veel prettiger is wanneer ze één vertrouwd gezicht hebben. Het is al lastig genoeg om je verhaal te doen, dan is het wel zo fijn als je weet met wie je te maken krijgt.

Petra is een ster in persoonlijk contact en benaderbaarheid. Haar rol als vertrouwenspersoon is ook vanuit een natuurlijk proces ontstaan, mensen doen graag hun verhaal bij haar. Voor Petra is het dan ook belangrijk dat ze jouw organisatie en medewerkers leert kennen. Kies je voor Petra, dan komt ze persoonlijk langs voor een kennismaking. Vervolgens komt ze ieder jaar terug voor een presentatie ‘Omgangsvormen en integriteit’. Op deze manier is ze actief bezig met het verbeteren van jullie werkcultuur.

Wil je Petra alvast wat beter, lees dan ook eens dit interview.

Presentatie ‘Omgangsvormen en Integriteit’

‘Het was maar een grapje’, ‘doe niet zo moeilijk’, ‘dat stelt toch niets voor’, zijn veel gehoorde opmerkingen op de werkvloer. Maar wat voor de een een grapje is of onbelangrijk lijkt, kan de ander een ongemakkelijk gevoel geven. In de presentatie Omgangsvormen en Integriteit staat Petra stil bij veelvoorkomende situaties op de werkvloer. Zonder opgeheven vingertje of beschuldigingen laat ze jouw mensen nadenken over hun eigen gedrag.

Ben ik wel zo integer als ik dacht? En vindt iedereen me ook echt grappig als ze lachen?  Wanneer mensen vaker stil staan bij dit soort vraagstukken, verbetert de werkcultuur vanzelf.

Omdat wij van mening zijn dat een prettige werkcultuur constant aandacht verdient, bieden we de workshop ieder jaar aan als onderdeel van het pakket externe vertrouwenspersoon. Petra komt op langs bij jullie op de werkvloer. Zo blijft ze niet alleen een vaag contact buiten de organisatie, maar een tastbaar en benaderbaar persoon.

Veelgestelde vragen

Heb je na het lezen nog vragen? We hebben een aantal antwoorden voor je op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet bij? Bel of mail gerust, Petra helpt je graag.

Brede dienstverlening

Naast de salarisadministratie kunnen we je ook helpen met andere HR-gerelateerde zaken.
Van personeelsadministratie tot begeleiding bij ziekteverzuim en bemiddeling:
we maken het je makkelijk. Geen idee waar te beginnen?
Onze handige HR Check geeft inzicht in hoe je ervoor staat als werkgever.

Salarisadministratie uitbesteden

Externe vertrouwenspersoon

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.

Wil je meer weten? Ons team staat voor je klaar.

Petra Daas

Vertrouwenspersoon
Als gecertificeerd vertrouwenspersoon is zij het eerste aanspreekpunt voor jouw medewerkers als het gaat om ongewenst gedrag. Petra is spontaan en makkelijk benaderbaar. Als jouw mensen tegen problemen aanlopen, kunnen ze bij Petra terecht om hun hart te luchten. Als je belt met ons kantoor, is de kans groot dat je Petra direct aan de lijn krijgt.