Prinsjesdag 2025: de belangrijkste wijzigingen voor werkgevers

Op Prinsjesdag maakte het kabinet opnieuw plannen bekend die impact hebben op werkgevers, HR en salarisadministratie. Grote verrassingen bleven uit, maar er zijn wel degelijk maatregelen die jij als werkgever in de gaten moet houden. We zetten de belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten voor je op een rij.

1. Minder regeldruk voor werkgevers

Het kabinet wil de administratieve lasten voor ondernemers verlagen. Zo wordt de rapportageverplichting rond werkgebonden personenmobiliteit voor het mkb afgeschaft. Ook andere regels rondom re-integratie en AVG-verplichtingen worden vereenvoudigd. Dit moet werkgevers meer ruimte geven om zich te focussen op hun mensen en hun business.

2. Aanpassingen in belasting en premies

De arbeidskorting gaat vanaf 2026 omhoog, waardoor werken aantrekkelijker blijft. Daarnaast veranderen de belastingtarieven licht en worden sociale premies aangepast:

  • de premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds daalt,

  • de premie voor de Werkhervattingskas stijgt iets,

  • en de werkgeversheffing voor de Zorgverzekeringswet gaat omlaag.

Voor werkgevers betekent dit dat de loonkosten veranderen – een aandachtspunt voor je begroting 2026.

3. Auto van de zaak: bijtelling en nieuwe heffing

Vanaf 2026 geldt de standaardbijtelling van 22% voor alle auto’s, ook elektrisch. Daarmee verdwijnt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s. Vanaf 2027 wordt bovendien een pseudo-eindheffing ingevoerd voor niet-emissievrije auto’s die privé gebruikt worden. Heb je een wagenpark? Dan is het slim om nu al vooruit te plannen en je beleid te verduurzamen.

4. Buitenlandse werknemers en ET-kosten

De regeling voor de belastingvrije vergoeding van extraterritoriale kosten (ET-kosten) wordt versoberd. Denk aan kosten voor levensonderhoud, nutsvoorzieningen en communicatie met het thuisland. Werkgevers die expats of buitenlandse medewerkers in dienst hebben, doen er goed aan hun vergoedingenbeleid tijdig te herzien.

5. Arbeidsrelaties en vervroegd uittreden

Er komt meer duidelijkheid over de beoordeling van arbeidsrelaties via de Wet VBAR. Daarmee wordt het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen scherper getrokken. Dit kan gevolgen hebben voor werkgevers die met zzp’ers werken.
Daarnaast wordt de Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) verlengd en wordt de vrijstellingsdrempel verhoogd.

6. Kinderopvangvergoeding omhoog

Vanaf 2026 gaat de kinderopvangtoeslag verder omhoog. Ouders met lagere en middeninkomens krijgen een groter deel van de opvangkosten vergoed. Dit kan bijdragen aan een hogere arbeidsparticipatie, en dus ook aan beschikbaarheid van personeel.

Wat betekent dit voor jou als werkgever?

De Miljoenennota van 2025 vraagt geen radicale acties, maar wel aandacht en voorbereiding. Voor veel organisaties draait het om plannen en anticiperen:

  • Houd rekening met gewijzigde loonkosten.

  • Denk na over de verduurzaming van je wagenpark.

  • Evalueer je inzet van zzp’ers in het licht van de Wet VBAR.

  • Bekijk of je arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid aansluiten bij de veranderende regelingen.

Conclusie

Prinsjesdag 2025 bracht geen grote verrassingen, maar de aangekondigde maatregelen hebben wél invloed op jouw organisatie. Door nu al de gevolgen in kaart te brengen, voorkom je dat je straks voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat jouw loonadministratie in 2026 de juiste tarieven en percentages bevat. Maar ook op de andere punten helpen we je graag om de vertaalslag te maken naar jouw situatie. Of het nu gaat om salarisadministratie, HR-beleid of arbeidsvoorwaarden: wij zorgen dat jij voorbereid bent op de toekomst.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Stuur het contactformulier in, dan hoor je snel van ons.

Groei als werkgever. Onze diensten helpen je verder:

Salarisadministratie uitbesteden

Externe vertrouwenspersoon

Personeelsadministratie

Verzuim en Vitaliteit

Waarom kiezen voor Van Berkel Werkt?

Kennis en ervaring

Van Berkel Werkt speelt direct in op een bestaande vraag bij onze klanten. We weten wat er speelt bij ondernemers en hebben daar onze diensten op afgestemd.

Gecertificeerd

Onze HR-adviseurs kennen de kneepjes van het vak. Naast gedegen ervaring hebben zij ook de juiste papieren om je van dienst te kunnen zijn.

Altijd dichtbij

Door onze centrale ligging is ons kantoor makkelijk te bereiken. Altijd staan we klaar om je bij een kopje koffie te woord te staan. Met een vaste contactpersoon is je vraag via mail of telefoon natuurlijk helemaal snel beantwoord.